2 Ақпан 2013, 15:13
XVIII ғасырдың 23-25-жылдары қазақ халқына үлкен ауыртпалық әкелген «Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұлама» қасіреті мен онан кейін 30-жылдары қайталанған жоңғар шапқыншылықтарынан елді аман сақтап қалу мақсатымен Қазыбек баба (оны ұрпақтары осылай атайды) өзінің ұрпақтары және бүкіл Бошан әулетімен Сыр бойынан Арқаға көшіп, Ұлытау, онан соң 40-жылдары Қарағанды облысының бұрынғы Егіндібұлақ ауданының Едірей, Үшқара, Арқалық т.б. жерлеріне қоныстанған.
Бабаның ұрпақтары осы өңірде бүгінгі күнге дейін мекендейді. Олардың жайлауы осы мекенмен жапсарлас Далба тауының өңірінен Баян тауының батыс бағытындағы Шідерті өзенінен өтіп, Ерейментауға дейінгі алқап болған. Кейіннен өрісі тарылған Сүйіндік елінің тілегі бойынша Қаз дауысты Қазыбектің ұрпақтары өздерінің жайлауын оңтүстікке Қарқаралы бағытына, Нұра өзеніне қарай ауыстырған (Жайсақұлы Камалидден.., көрсетілген дерек).
Қазыбек бидің аттары белгілі Тіленші, Алшынбай т.б. ұрпақтары осы жайлауда (Қарағанды облысының бұрынғы Ульянов ауданының Бабаев атындағы совхоз жері) отырғанда дүниеден қайтып, топырақ осы жерден бұйырған (Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы. Қазақ шежіресі. Алматы: Жалын, 1993. 61б.)
Қаз дауысты Қазыбектің шыққан арғы тегі – Арғын тайпасының Қаракесек аталып кеткен Болатқожа елі, бергісі – қазақ халқына аты мәлім Шаншар абыз. Шаншар абыздан Қазыбектің әкесі Келдібек туады.
Шежіре деректеріне жүгінсек, Шаншар абыздың Есім ханның (1598-1645) алдында еңбегі мен беделі ерекше болған, Келдібектің өзі болса, Қаракесек ғана емес, бүкіл Арғын еліне билік айтар қазы болыпты...(Сәрсекеев М. Тарақты және Қаракесек шежіресі. Алматы: «Атамұра», 1995, 68-69 б.).
Келдібекұлы Қазыбектің өзі туралы ел аузында сақталған аңыз-әңгімелер мен бидің өзінен жеткен шешендік сөздер оның өз заманында білімді де жетелі, халықтың ауыз әдебиеті мен салт-дәстүрін ата жолы заңдарын мейлінше меңгерген, озық ойлы, әділ де көреген, батыл да батыр адам болғандығын айқын көрсетеді (Қазақстан. Ұлттық энциклопедия. Т.5. Алматы: Қазақ энциклопедиясы, 2003, 457 б.).
Тәуке ханның (1680-1718) Қаз дауысты Қазыбекті Орта жүздің бас биі етіп тағайындауына оның осы қасиеттері негіз болса керек. Қазыбек би әз-Тәуке тұсында хан кеңесінің белді мүшелерінің бірі, кейін Сәмеке, Әбілмәмбет, Абылай ел басқарған кезеңдерде хандықты басқару ісіне жиі араласқан, ішкі-сыртқы саясатта хандарға ақыл-кеңес беріп отырған терең ойлы би болды.
Бұл тұжырымды Сібір губернаторы міндетін атқарушы генерал-майор Фрауендорфтың Ресейдің сыртқы істер алқасына (коллегиясына) 1753 ж. 11 наурызда жазған мәлімдеме-хатындағы пікірі толықтыра түседі. Осы деректе: «Қазыбек би бүкіл Орта жүздегі ең басты би болып табылады.Оған Әбілмәмбет ханның өзі, сондай-ақ Абылай сұлтан, басқа да ұлыстардың сұлтандары мен ел ағалары әрқашан да келіп, әртүрлі кеңестер алады, тіпті Қазыбек бидің келісімінсіз Орта жүзде бірде-бір маңызды мәселе шешілмейді екен», – деп жазылған (Казахско-русские отношения в XVI-XVIII веках.Сб. документов и материалов. Алма-Ата, 1961. С.648; Абылай хан. Өмірі мен қызметіне қатысты құжаттар мен материалдар жинағы.Петропавл: ЖШС Астана, 2005 ж., 352 б.).
Қаз дауысты Қазыбек мемлекет істерімен қатар, ру ішінде немесе ру аралық, сұлтандар арасындағы кикілжің тартыстарға да әділ билігін айтып отырған. Мәселен, 1748 ж. тамыз айында болған Әбілқайырдың өлімінен кейін кек алмақ болған оның балаларынан сескеніп Орта жүздің Арғынына арқа сүйемек болған Барақ сұлтанға, оның жақын кеңесшісі бола тұра Қазыбек би: «біз сен үшін Кіші жүзбен айтыспаймыз» деген екен (Орынбор ОММ.
3-қ. 1-т.,2-іс, 248-249 пп.).
Ел ішінде қара қылды қақ жарған, алты алаштың ардағы аталған Қаз дауысты Қазыбек бидің бұл Орта жүз бен Кіші жүз араларын ушықтырмай, мәмілеге келтіру арқылы олардың бірлігін сақтауды мақсат еткен даналығын көрсетеді. Сөйтіп, Барақ сұлтанның кінәсін қарау мәселесі билер сотына тапсырылыпты.
Қаз дауысты Қазыбек өмір сүрген та-лас-тартыс пен дауға толы күрделі заманда оның Қазақ хандығының ішкі саясатында атқарған қызметінің басты мақсаты – қазақ елінің бірлігі мен ынтымағын сақтап, бір орталыққа біріккен мемлекеттігін нығайта түсу болған.
Бұл саясатты жүзеге асыруда Тәуке ханның басшылығымен қабылданған «Жеті Жарғының» тарихи маңызы ерекше болды.Осы заң жинағының дайындалуына Қазыбек бидің атқарған қызметі көңіл аударарлық.
Қаз дауысты Қазыбектің «Жеті Жарғыны» дайындаудағы ерекше қызметін оның қызы Қамқа (Манқап) әкесіне арнаған жоқтауында:
– Қазаққа деп заң жасап,
Қазыбектің қасқа жол,
Артында мирас қалғаны.
Шариғат айтқан жол емес,
Законға тағы қол емес,
Соларменен бірдей ғып,
Қазаққа бір жол салғаны, – деп жырлаған (Ахмет Байтұрсынов. Ақ жол. Алматы: Жалын, 1991, 152 б.).
Қамқаның осы күнге дейін бізге келіп жеткен осы жоқтау жыры Қаз дауысты Қазыбектің өмір тарихының баға жетпес құнды тарихи дерегі екендігін мойындауымыз керек.
Қамқаның әкесіне арнаған жоқтау жыры Қазыбек бидің «Жеті Жарғыны» дайындауда қандай рөл атқарғанын аңғартады.
Дана би Қазыбектің «Жеті Жарғыны» дайындаудағы парасат қабiлеті мен білімі туралы этнолог, профессор Ж.Артықбаев: «Ол (демек Қазыбек би – Қ.Е.) өзіне дейінгі билік жолдарымен толық танысып, сонау Ғұн дәуірінен, тіпті Сақтан бастау алатын көпшілік ортасындағы құқық дәстүрін игеріп, сонымен қатар әдет-ғұрып заңдары мен шариғат арасындағы күрделі байланыстар мен қайшылықтарды да шешу мүмкіндігіне ие болды» деген тұжырым жасайды (Жамбыл Омари. Қаз дауысты Қазыбек би. Астана: Фолиант, 2000, 135б.).
Сөйтіп, «Жеті Жарғыда» Қазақ хандығында ел басқару жүйесі идеясының негізі жасалып, халқымыздың тарихи болашақ тағдырына жол көрсеткен маңызы ерекше құжат болды.
Қазыбек би қазақ елінің сыртқы саясатында, әсіресе, қазақ-жоңғар қатынастарында елші ретінде ерекше белсенділік танытып мәмілегер, дипломат болғаны қазақ халқына белгілі. Ел ішінде сақталып, аңызға айналған әңгімелер мен шежіре мағлұматтарында қалмақ пен қазақ арасындағы болған шапқыншылықты бітістіру мақсатында Қаз дауысты Қазыбектің қонтайшыға елші ретінде 3 рет барғаны баяндалады.
Оның алғашқы елшілік сапары 1681-1684 жылдары жоңғарлардың қонтайшысы Қалдан Бошоқту уақытында Жетісу мен Сыр бойына салған ойранынан соң Арғын ішінде Сүйіндік руының Айдабол ұрпағы Тайкелтір би басқарған елшілермен бірге болған. Кейбір авторлардың пікірінше, сол кезде Қазыбектің жасы 13-14-те еді деп жазып жүр. Бұл – жаңсақ пікір. Өйткені Қамқа әкесін жоқтауда:
– Белгілі шығар Алашқа
Қоңтажыға барғаның.
Он сегізде сол күнде,
Қалмақты сынға алғаның.
Қазақты жоқтап қалмақтан,
Араға сөзді салғаның:
Қалмақтың ханы Қоңтажы
Жауаптан ұстап алғаның.
Босатып едің, жан әкем,
Тұтқында қазақ қалғанын.
Талап алған шабынды,
Қайтарып алдың бар малын.
Олқысыз тоқсан жесірді,
Сол жерде анық алғаның.
Қалмақ пен қазақ бас қосып,
Екі ұдай болған тобында
Алдыңа бір жан салмадың, – деп жырлаған.
(Ахмет Байтұрсынов... көрсетілген еңбек, 151б.).
Қаз дауысты Қазыбектің жоңғар хандығына барған осы елшілік ерлігіне Шоқан Уәлиханов өзінің «XVIII ғасырдың батырлары туралы тарихи аңыздар» деген мақаласында жоғары баға берген еді.(Валиханов Ч.Ч.Собр.соч. в пяти томах.-Т.1-Алма-Ата, 1961. – С.222.)
1718ж. Тәуке хан қайтыс болғаннан кейін жоңғар шапқыншылығы бұрынғыдан да үдей түсті. Сонымен қатар ел ішінде төре ұрпақтарынан шыққан хандар мен сұлтандардың хан тағына таласу озбырлығы Қазақ хандығының бірлігі мен саяси-қоғамдық жағдайын әлсіретті. Соның негізінде бір орталықтанған хандық ыдырап,әрқайсысы жекелеген Ұлы жүз, Орта жүз және Кіші жүз хандықтары пайда болды.
Сөйтіп, Қазақ елі «Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұлама» нәубетінен үлкен күйзеліске ұшырады. Алайда мұнымен жоңғар шапқыншылығы тыйылмады.
1731 жылы Кіші жүз Ресейдің бодандығын қабылдады, Ұлы жүз жерін 1735ж. Жоңғария хандығы басып алып, өзінің саяси билігін орнатты.
Сонымен, ұлттық тәуелсіздік жолындағы күрестің бар ауыртпалығы Орта жүзге түсті. Осы кезеңде қолбасшылық қабілетімен Абылай сұлтанның аты шықты, ал Қазыбек би халықтың жалпы патриоттық күресінің нақты басшысы болды. Тарихи оқиғалар қарапайым халық ортасынан шыққан Қазыбек Қелдібекұлын өз дәрежесіне көтерді. Сонымен бірге Қазыбек би бейбіт өмір үшін күрескер дипломат та болды.
Қаз дауысты Қазыбек Анна Иоанқызының (1730-1740) патшалық құрған кезінде қазақ елінің Ресейдің қол астына кіруіне Арғын руының атынан патшаға сенім білдірген (Казахско-русские отношения..., 647, 648бб.; Абылай хан. Өмірі мен қызметіне қатысты құжаттар мен материалдардың жинағы. Петропавл, 2005.352, 353 бб.).
Осы пейілінен қайтпаған көреген би 1741 жылы Елизавета Петрқызының патша тағына отыруына байланысты Ор (Орск) бекінісіндегі тайный советник, сенатор Неплюевке ант беруге барған Орта жүздің ханы Әбілмәмбет пен Абылай сұлтанға өзіне қарайтын ел ағаларын қосып, жазған хатында Арғын руының атынан ант беруге дайын екендігін білдірген. (Казахско-русские отношения..., 648б.; «Абылай хан...» Көрсетілген жинақ. 352-353 бб.).
Ресей императоры тағына Екатерина Алексейқызының отыруына байланысты Қазыбек би қыс айының қатты болуымен және өзінің жасының (96) ұлғайғандығына байланысты ант беруге бара алмаған. Омбы бекінісіне жіберген өзінің баласы Сырымбет би мен немере інісі Отарбай бастаған Арғын-Қаракесек ұлыстарының көрнекті он адамы Қазыбек би үшін, басқа да ел ағалары үшін 1762 ж желтоқсанның 15-22 күндері Сібірдің генерал-губернаторы міндетін атқарушы Фрауендорфқа ант берген.
Осы жолы Фрауендорф Қазыбек биге: «Қазыбек бидің Ресей мемлекетіне адалдық көрсетіп, ықыласпен ант бергені патшамыздың назарынан тыс қалмайды...» деп хат жазған. («Абылай хан...», 351-353 бб.).
Бар өмірін өз халқының еркіндігі мен тәуелсіздігіне арнаған Қаз дауысты Қазыбек Ресей әкімшілігімен қатынаста белсенділік танытып, тұрақты байланыста болуға қызмет етті. Оны 1744-1745 жылдары Орынбор өлкесінің сол кездегі билеушісі И.Неплюевке жазған екі хаты дәлелдейді (Мәмбет Қойгелдиев. Қаз дауысты Қазыбектің екі хаты Қазақ әдебиеті, 1 қаңтар 1989 жыл; Қазақтың ата заңдары. Құжаттар, деректер және зерттеулер. 10 томдық. 1-т. Алматы: Жеті Жарғы, 2004; //Мәмбет Қойгелдиев. Қаз дауысты Қазыбектың генерал-губернатор И.Неплюевке жазған хаттары. 419-424 бб.).
Бұл екі хаттың екеуі де қазақ елінің саяси өміріне тікелей қатысты келелі мәселелерге байланысты жазылған.
Тарихи деректану ғылымы методологиясының негізгі принципінің бірі – тарихшылардың зерттеу жұмысына қатысы бар деректердің бірде-бірін тыс қалдырмауды талап етеді. Оларды кешенді түрде бірімен-бірін салыстырып, толықтырып, сыни тұрғыдан қарап пайдаланудың негізінде ғана қаралатын мәселе мағынасының шындық тұрғысынан толық ашылатындығын тарихшылар жақсы білуге тиісті.
Кеңес дәуірі авторларының еңбектері, негізінен, XVI-XVIIIғғ. Ресейдің сыртқы саясаты мұрағатының «Киргиз-кайсацкие дела» қоры материалдары негізінде баспадан шыққан «Казахско-русские отношения в XVI-XVIII веках.Сб.документов и материалов» (Алма-Ата,1961.) деген жинақтың кейбір материалдары негізінде ғана жазылған. XVI-XVIIIғғ. Қазақтардың сауаттылығы өзінің даму дәрежесінен алыс кезеңде елдің қоғамдық өмірі халықтың тұрмыс-тіршілігі мен басынан кешкен тарихи оқиғалары, оның ішінде жоңғар шапқыншыларына қарсы күресі т.б. ауыз әдебиеті шығармаларында (аңызға айналған әңгімелер, шежірелер мен толғауларда т.б.) бейнеленгені белгілі.
Мысалы, қазақ-жоңғар қатынастарына байланысты Қаз дауысты Қазыбектің Жоңғар еліне қазақ елшілігін 3 рет басқарып баруы туралы деректік мағлұматтар оның ұрпақтарында, осы күнге дейінгі шежірелерде және ауыз әдебиеті нұсқаларында сақталған.Осы материалдар XX ғасырда 80-90-жылдарында баспадан жарық көрді.
Олар «Бес ғасыр жырлайды». Бес томдық. Бірінші т. (Алматы:Жазушы, 1984); «Ел аузынан». (Құрастырушылар Б Адамбаев, Т.Жарқынбекова. Алматы: Жазушы, 1985); «Билер сөзі». (Құрастырушы Т.Кәкішев. Алматы: Қазақ университеті, 1992), т.б. жинақтардан белгілі.
Қаз дауысты Қазыбек бидің дүлдүл шешендігі, батырлығы, дипломатиялық қабілеті мен парасаттылығы қалың қазақ еліне жайылған. Оның атқарған саяси-қоғамдық қызметі туралы мағлұматтар халық жадында осы күнге дейін жақсы сақталған.
Ш.Уәлихановтың шығармаларында: «Аңыз-әңгімелер мен халық поэзиясында Қазыбек жоңғар шапқыншыларына қарсы күрестің ұйымдастырушысы ретінде сипатталады. Сол аңыздын бірі қазақ ханы Абылайдың тұтқында болған уақытында Қазыбектің қандай рөл атқарғанымен байланысты» деп жазылған. (Валиханов Ч.Ч.Собр.соч. В пяти томах. – Т. 1. Алма-Ата, 1961. С. 663. ).
Стамболдың Айя София, Уфаның Ғалия медреселерінің түлегі, бүкіл өмірін балаларды оқытуға арнаған ұстаз Жайсақұлы Камалидденнің (Камалдың) (1882-1954) қолжазба шежіресінде Қаз дауысты Қазыбектің жоңғар қалмақтарына, олардың қонтайшысы Қалдан Серенге елші ретінде үшінші рет барған сапарында әңгіме болған мәселе – екі елдің қарым-қатынастары және Абылай сұлтанды тұтқыннан босатудың талаптары туралы болған. Қаз дауысты Қазыбек Қалдан Сереннің қойған талаптарының орындалуына мәміле жасаған.
Келіссөздердің қорытындысында Қалдан Серен Қазыбек биге: «Біз сенімен үшінші рет келісім жасап отырмыз, бірақ біздің татулығымыз тұрақты болмады, бұзыла берді. Мұнан былай біздің достығымыз бен татулығымыз тұрақты болу үшін қыз алысып, бір-бірімізге қыз берісейік» деп, Қазыбек биге қалмақтың бір қызын беріпті, оның аты – Кішік.
Бұл қызды би өзінің үлкен ұлы Бекболатқа қосыпты. Атақты би әрі батыр Тіленші осы Кішіктен туған.
Абылай сұлтанның қонтайшы тұтқынынан босатылуына Қаз дауысты Қазыбектің атқарған қызметінің қорытындысы Ресейдің XVI–XVIII ғғ. сыртқы саясаты мұрағатының (РССМ) деректерінен белгілі.
Орынбор комиссиясының бастығы И.Неплюевтің Ресей үкіметінің Сенатына 1743 жылғы 8-шілдеде жазған мәлімдеме хатында: «Орта жүздің ханы Әбілмәмбеттен 7 маусымда қысқаша хат алдым. Оның хабарлауынша: Жоңғар билеушісінде тұтқында болған Абылай сұлтан мен ел ағасы Жапақ екеуі қайтып келепті. Қалмақтар енді олармен татуласуда» (Қ.Е) – деп жазылған. (Казахско-русские отношения…, 284 б.).
Бұл деректі Иван Лапин мен Мансур Аксаковтың 1743 ж. 30-тамызда Орынбор комиссиясының кеңсесіне берген мәлімдемесі толықтыра түседі. Онда: «Абылай жоңғарлардан үлкен құрметпен босаған. Оған алтын оқамен зерленген отау үй, оқалы шапан, жинамалы темір шатыр, темір сауыт т.б. беріп аттандырған. Мұндай сый-сияпат Абылайға қазақ пен жоңғарлардың келешекте тату тұруы үшін көрсетілген. Жоңғарлар өз тарапынан бұдан былай қазақтарға тиіспейді», – деп жазылған. («Казахско-русские...», 289 б.; «Абылай хан» .., 136 б.).
Келесі дерек – Абылайдың тұтқыннан босап келгеннен кейін Орта жүзге барып, Әбілмәмбет хан мен Барақ сұлтанның және ел ағаларының Жоңғар қалмақтарымен, Қалдан Серенмен арасындағы байланыстары жөнінде барлау жүргізіп қайтқан башқұрт Төкен Балтасевтің (мүмкін Балташев болар) – 1743 жылы 22-қыркүйектегі мәліметтерінде: «Жоңғар билеушісі Қалдан Серен өз атынан Әбілмәмбет хан мен Барақ сұлтанға елші жіберіп, өзінде аманатта қалып отырған Әбілмәмбет ұлының орнына Барақ сұлтанның ұлын жіберуді талап еткен. Бұл жөнінде Әбілмәмбет хан мен Барақ сұлтан Қазыбек бимен және басқа да ел ағаларымен ақылдасқан.
(Бұл мәмілегер Қаз дауысты Қазыбектің Қалдан Серенге барып, Абылай сұлтанды тұтқыннан босату туралы жүргізген келіссөздерінен кейін Әбілмәмбет хан мен Барақ сұлтанға берген ақылы болғанына ықтимал (Қ.Е.).
Бұдан бір ой өткен соң Абылай, қасындағы басқа адамдармен бірге Жоңғар тұтқынын босап келген. Онымен бірге қалмақ елшілері де (30 адам) келген...
Сонымен, Абылай сұлтан қайтып келгеннен кейін қазақтар жағы кеңес қылып, келесі көктемде Барақтың ұлы Шығай сұлтанды Қалдан Серенге апарып беріп, Әбілмәмбеттің ұлына айырбастауға келіскен. Қалдан Серенге сыйлық ретінде ақ қаршыға мен құмай тазы апаруды... ұйғарған.
Абылай сұлтанды босатқан кезде Қалдан Серен Абылайдың өзіне: Әбілмәмбеттің ұлын аманатқа бере отырып, қазақтар жоңғарға бодан болды, ал Барақ сұлтанның ұлын аманатқа берсеңдер, өз бодандықтарыңды онан әрі бекіте түсесіңдер деген… Бұған қоса Қалдан Серен оларға «қазақ арасында өзін Шона батырмын деп жалған атпен жүрген Қарасақалды ұстап әкеліп бересіңдер» деген. Абылай мен Әбілмәмбеттің ұлын алып келген Малайсары бұл ұсынысты да қабыл алған, сонан соң қалмақ ханы оларды босатқан...
Қазақтар Барақтың ұлын және Қарасақалды ұстап әкеліп беруге мәміле қылған. Қалмақ елшілерінің келу себебі де сол екен» («Казахско-русские отношения...» 296-297 бб.; «Абылай хан...» 140-142 бб.)
Қорытып айтқанда, Қалдан Сереннің Абылайды тұтқыннан босатуының басты себебі, Қазақ хандығын Ресейдің құрамына қостырмай, оны өз жағына тартып, жоңғарлар мен қазақтар арасында сенім қатынастарын орнатып, түбінде қазақтардың жері мен елін өз жағына қосып алу болған.
Бұл мәселе сонымен бірге қазақ-жоңғар қатынастары, оның ішінде Абылай сұлтанның жоңғар қалмақтарының тұтқынынан құтылу мәселесі де тарих ғылымының беттерінен көп уақытқа дейін ақиқат тұрғысынан көрсетілмей келеді.
Қаз дауысты Қазыбек Орта жүздің ұлы биі мәмілегер дипломаты болуымен қатар, XVII-XVIII ғғ. еуропалық қоғамдық-саяси ой деңгейіне көтерілген ойшыл, сондай-ақ дала өркениетінің ерекше демократиялық дәстүрлері арқасында қоғамдық тұғырға көтерілген қара халықтан шыққан көсемі болды.
Тарихтан Англияда, Францияда, Голландияда және Солтүстік Америкада өмір сүрген саяси ойшылдар елдеріндегі феодалдық-абсолюттық монархиялық құрылысты сана мен табиғаттың зандылықтарына сәйкес өзгерту жөнінде бір қатар қоғамдық-саяси идеялар көтерілгендігі белгілі.
Солардың бірі – американдық Томас Джефферсон (1743-1826). Ол 1776 ж. АҚШ-тың Тәуелсіздік декларациясында: «Біз адамдардың барлығы бірдей болып жаратылғандықтан, тәңірі оларға белгілі ажырамас құқық, оның ішінде өмір сүруге, бостандыққа және бақытқа ұмтылу құқығын бергендігі өзінен-өзі анық ақиқат деп есептейміз» деп жазған болатын. (Фостер У.З.Очерки политической истории Америки. – М., 1953. 170 б.).
Томас Джефферсон мен Қаз дауысты Қазыбектің араларында қарым-қатынас байланыстары болмаса да, Т. Джефферсоннан шамасы 100 жылдай бұрын Қаз дауысты Қазыбек XVIII ғ. 80-жылдары: «Атадан ұл туса, құл боламын деп тумайды, Анадан қыз туса,күң боламын деп тумайды» деген.
Осы екі ойшылдың парасатты пайымдауларында ортақ идея, бір үндестік бар. Бұл олардың қоғамдық ойдың үлкен өкілдері екендігін паш етеді.
Сол сияқты Қаз дауысты Қазыбектің нақыл сөздері мен толғаулары мағынасының сипаты қымбат рухани мұра болып табылады.
Мысалы, қоғам ұрпақтарының адамгершілік қасиеттерін, олардың патриоттық сезімін тәрбиелеуде Ұлы бабаның қомқорлығы ерекше болған.
Патриотизм деген сөздің дәл мағынасы латынның «патер» – әке деген сөзінен туындайды. Адам баласы әкені ақылымен, ал анасын жүрегімен жақсы көріп, сүйіп, құрметтейтіні белгілі. Қаз дауысты Қазыбек қоғам ұрпақтарын, жалпы адамдардың Отанға деген патриоттық, сүйіспеншілік сезімін тәрбиелеуге байланысты:
– Алтын ұяң – Отан қымбат,
Құт-берекең атаң қымбат.
Аймалайтын анаң қымбат.
Мейірімді апаң қымбат.
Асқар тауың әкең қымбат.
Туып-өскен елің қымбат.
Ұят пенен ар қымбат,
Өзің сүйген жар қымбат, – деген еді.
Дүниені түсіне білу қатынасы қашанда уақыт дәуір тынысы арқылы айқындалады. Демек, тарихи ірі тұлғаны дәуір туындатады, ол уақыттан озып, жана дәуірге жол тартады. Сондай тұлғалардың бір қатары XVII-XVIII ғғ. қазақ қоғамында өмір сүрді. Абылай сұлтанның ел басқаруда жоңғар шапқыншыларымен күресте ерлігімен аты шығып, Орта жүздің ханы болды, ал Қаз дауысты Қазыбек халықтың жалпы патриоттық күресінің нақты жаршысы да, басшысы да болды.
Сонымен, тарихи оқиғалар төрелер әулетінен емес, қарапайым халық арасынан, қарадан шыққан Қаз дауысты Қазыбекті хан дәрежесіне көтерді. Ол тек Орта жүздің ғана емес, бүкіл қазақ халқы мен қазақ елінің қамқоршысы болды, оның бейнесі қазақ елінің атақты тұлғалары, мемлекет басшылары Есім, Тәуке, Абылай хандармен қатар тұрады. Келдібекұлы Қазыбектің жас шағынан бойына біткен әділдік пен парасаттылық, мәмілегерлік пен шешендік қабілеті, оның 1681-1684 жылдары Жетісудан Сыр бойына дейінгі алқабы ойрат шапқыншылығына ұшыраған оқиғадан соң Арғын ішінде Сүйіндік руы Айдабол ұрпағы Тайкелтір би бастаған қазақ елшісінің тобында болғаны белгілі (Жайсақұлы Камалидден... көрсетілген дерек).
Сол жолы Келдібекұлы Қазыбек қонтайшы Қалдан Бошоқтуға: «Біз қазақ деген мал баққан елміз, бірақ ешкімге соқтықпай жай жатқан елміз, ешбір дұшпан басынбаған елміз. Достығымызды сақтай білген елміз... Асқақтаған хан болса, ордасын таптай білген елміз... Берсең жөндеп, бітіміңді айт, не тұрысатын жеріңді айт!» деп қазақ халқының атынан айтқан толғауында (Н.Ә.Назарбаев, Тәуелсіздік белестері. Алматы: Атамұра, 2003. 124-125 бб.) қазақтардың бейбіт өмір мен достықты қадірлей білетін, намысшыл, тәуелсіздік үшін күреске дайын, батыр халық екені айтылған.
Осы жолы әділдікке жығылған қалмақ ханынан Келдібекұлы Қазыбек «Қаз дауысты Қазыбек» аталып, қолындағы 90 тұтқын мен шабылған мал-мүлікті алып елге оралған.
1993 жылы 28 мамырға Қазақстан Республикасы Президенті Н.Назарбаев XVIII ғасырдың аса ірі мемлекет қайраткерлері Төле биді, Қазыбек биді, Әйтеке биді еске алуға арналған Ордабасыда болған салтанатта сөйлеген сөзін Қаз дауысты Қазыбек бидің осы толғауынан бастауы, оның қазақ халқының тарихынан ерекше орын алатындығын көрсетсе керек (Н. Назарбаев, Береке басы бірлік. Егемен Қазақстан, 1993, 2 маусым.).
Елбасы Н.Назарбаевтың бұл толғамы Қаз дауысты Қазыбек, Төле, Әйтеке билер сияқты ұлы бабалар аманатын жүзеге асырып, бүгінде Қазақстанды әлемге танытқанын, ел бірлігі, ұлт тұтастығын жаңа заманда абыроймен сақтап келе жатқан ұлы істерінің жарқын көрінісі іспеттес.
К.ЕСІМОВ,
Е.Бөкетов атындағы Қарағанды мемлекеттік университетінің профессоры